Tánc, mint sport | Salsa Vagabundo

A tánc, mint sport

A tánc nem csupán szórakozás, hanem kiváló fizikai aktivitás, amely egyenletes terhelést nyújt szervezetünk minden részének.

Boldogan fejlődni

A tánc több képességünkre hat egyszerre, igénybe veszi kondicionális és koordinációs képességünket, teszi mindezt úgy, hogy észre sem vesszük.

Állóképesség

Kondicionális képességeink körül leginkább a hosszú távú terheléssel szembeni ellenálló képességünket veszi igénybe a rendszeres táncóra.

Sikerekben gazdagok

Önbizalom és sikerélmény - a figurák sikeres elsajátításával és begyakorlásával, sikerélményhez juttatjuk magunkat, ami növeli az önbizalmat, csökkenti a stresszt.

Szociális kapcsolatok

A tánc és a tánc által nyújtott lehetőség a kapcsolatteremtésre, kölcsönös figyelemre jótékonyan hat az elmagányosodás és a depresszió megelőzésére.

A Tánc mint sport

A tánc nem csupán szórakozás, hanem kiváló fizikai aktivitás, amely egyenletes terhelést nyújt szervezetünk minden részének.

A WHO (egészségügyi világszervezet) megfogalmazása szerint „az egészség nem csupán a betegség hiánya, hanem a testi, lelki és szociális jóllét állapota.” A tánc hat a fizikumunkra, a mentális állapotunkra és a társas kapcsolatainkra egyaránt.

A tánc több képességünkre hat egyszerre, igénybe veszi kondicionális és koordinációs képességünket egyaránt, teszi mindet úgy, hogy szinte észre sem vesszük. De mi is zajlik mozgató szervrendszerünkben miközben mi a parketten ropjuk?

Törzsizomzat erősítése A tánchoz elengedhetetlen a helyes testtartás, emellett az izmok rugalmasság és az ízület mozgékonysága. A táncóra részét képezi az izoláció, amikor mélyen elhelyezkedő izmaik munkára bírásával mozdítjuk el felsőtestünket vagy csípőnket az oktató által megadott irányba. Ezek elsőre szokatlanok, idegenek lehetnek, de kitartó gyakorlással könnyedén rábírhatjuk testünket, hogy a megfelelő irányba mozduljon. Izolációs gyakorlatok során megfeszítjük, majd ellazítjuk a gerincfeszítő izomzat különböző szakaszait, megdolgoztatjuk a lapockazáró és a törzs hajlításáért felelős izmainkat.

Izomtudat az izolációs gyakorlatok minél magasabb szintű elsajátításával egyre jobban uralni tudjuk izomrendszerünket. Testünk pontosabban hajtja végre az általunk elképzelt mozdulatokat. Ehhez elengedhetetlen a rendszeres ismétlés és nyújtás. Egy új mozdulat tanulását először nagyobb mozgásterjedelemben kezdjük el, majd egyre kisebb és precízebb végrehajtásra utasítjuk testünket.

Tarttartás Segít kialakítani az egészséges testtartást. Tánc közben folyamatosan törekszünk a helyes tartás fenntartására, hiszen nem lehet fenntartani a partnerek által kialakított keretet tónusos izomzat nélkül. Ez a testhelyzet elősegíti, hogy megelőzzük a porckorongsérv kialakulását.

Az alsó végtag fejlődése Tánc közben folyamatosan terhelést kapnak a láb izmai és a farizom. Megerősödnek a boka és térd körüli izmok, amik segítenek a szalagok munkáját.

Állóképesség Kondicionális képességeink körül leginkább a hosszú távú terheléssel szembeni ellenálló képességünket veszi igénybe a rendszeres táncóra vagy esetleg egy buli, ahogy akisebb megszakításokkal akár 5-8 órát is végigcsinálnak a táncosok. Mi kell ennél több, úgy fejlődni, hogy közben nem nehéz? Jótékony hatást fejt ki a szív- és érrendszerre, javul az oxigénfelvevő képesség és hosszú távú táncgyakorlással alacsonyabb nyugalmi pulzust érhetünk el.

Koordináció Bizonyított tény, hogy akik táncolnak jobban tájékozódnak térbe, hiszen a táncparketten rengeteg dologra kell egy időben koncentrálni. Figyelni kell a ritmusra, az egyensúlyra, saját partnerünkre és más táncosokra egyaránt.

Csontritkulás A tánc hozzájárul ahhoz, hogy a szervezetünkbe jutó kalcium, minél hatékonyabban beépüljön csontjainkba, így előzve meg a mészhiányos állapot vagy hétköznapi nevén a csontritkulás kialakulását. tehát, ha nap, mint nap táncra perdülünk, nagyban hozzájárulunk csontjaink egészségének megőrzéséhez.

Mentális fittség, szociális kapcsolatok

A figurák sikeres elsajátításával és begyakorlásával, sikerélményhez juttatjuk magunkat, ami növeli az önbizalmat.

A ritmusos mozgások végzésekor, amilyen a tánc is fokozott endorfintermelés, köznyelvben örömhormon lép fel. Ezáltal fontos szerepet játszik a depresszió kialakulásának megakadályozásában, illetve a kialakult tünetek enyhítésében. A tánc segít lelassítani a szervezetünkben az öregedés által kiváltott folyamatokat. Kutatások bizonyítják, ha memóriánk heti rendszerességgel kihívások el van állítva, akkor lassulnak a demencia okozta leépülő folyamatok. A tánc kreativitása, bizonyítottan nagy hatással van az agyra. Ez által olyan betegségek meglétekor is nagy segítséget jelenthet a tünetek enyhítésében, mint az Alzheimer- és Parkinson-kór valamint a Sclerosis Multiplex.

A szociális kapcsolatok kialakításában is segít a tánc, azaz a társastánc. Ez egy társas mozgásforma, ahol lehetőségünk nyílik újabb és újabb emberek megismerésére. A táncórákon a folyamatos párcserével mindig egy újabb partnert ismerhetünk meg. Nagyon sok helyen tapasztalható, hogy a kis táncközösségek kis idő elteltével baráti társasággá alakulnak, és együtt látogatják a workshopokat és fesztiválokat, ahol újabb lehetőség nyílik az ismerkedésre. Az ilyenfajta kapcsolatteremtés jótékonyan hat az elmagányosodás és a depresszió megelőzésére.

Tánc és a nyújtás

A tánc tanulásának folyamatában nagyon fontos szerepet játszik a nyújtás vagy streching.
Tanulás közben

Az izolációs gyakorlatok kivitelezésénél fontos, hogy dinamikusan nyújtsuk izmainkat és ízületeinket, az egyre pontosabb és aprólékosabb kivitelezés érdekében. Ilyenkor rendkívül fontos, hogy ne végezzünk hirtelen mozdulatokat, hanem egyenletesen végezzük a strechinget, a tanárok utasítása szerint.

Tánc végeztével

Ilyenkor nem arra gondolunk, hogy minden egyes partner után szükséges a nyújtás, de az óra, illetve a buli végén elengedhetetlen, hogy fáradt izmainkat egy kis nyújtással megpihentessük. A levezetésnek ez egy statikus formája, amikor utánmozgás nélkül hajtjuk végre elsősorban törzs-, láb és farizmaink nyújtását.

Vélemény

Noémi, a salsa tanárunk a szívét-lelkét beleadja, ő igazán egy olyan táncos, aki képes átadni a tudását és a tánc szeretetét.

Nálunk az egész család imád táncolni! Egyszerűen, ha megszólal a zene, mi mindig mozgunk rá. Én jártam aerobikra, társas táncra, és körülbelül 4-5 évvel ezelőtt találkoztam először a salsával és rögtön a szívem csücske lett. Szeretem, mert szabad, kötetlen, hangulatjavító, érzéki és forró. Olyan energiákat szabadít fel bennem, amitől eltűnik a stressz, a feszültség. Amikor meghallom a salsa zenét, akkor nem is a fülemmel hallom, hanem inkább a testemmel. Erre vagy pontosabban ilyen fajta boldogságérzésre szerintem minden embernek szüksége van, nekem a tánc adja meg azt, hogy teljesen el tudom magam engedni.

Szerintem a kubai salsa érzését legjobban egy gyakorló órán vagy egy kötetlen salsa bulin lehet átélni, ezért, ha szeretnél egy teljesen új élményben részesülni, vagy ha szeretnéd, hogy a megjelenésed és a kedved gyökeresen átformálódjon, akkor találnod kell időt arra, hogy el gyere egy ilyen alkalomra. Itt Dunaújvárosban, ahová én járok Noémi, a salsa tanárunk a szívét-lelkét beleadja, ő igazán egy olyan táncos, aki képes átadni a tudását és a tánc szeretetét.

Ráczné Bogdán Erika

További vélemények

Hírlevél feliratkozás

Szeretnél naprakész lenni, tippeket kapni? Iratkozz fel a hírlevelünkre, értesülj elsőként a Vagabundo eseményekről, workshopokról és a hamarosan induló tanfolyamokról. A csoportjainknak természetesen küldünk egyéb tippeket és know-howt is, ezeket az információkat a megfelelő Facebook csoportokban keresd. :)