Tánc, mint sport | Salsa Vagabundo

A tánc, mint sport

A tánc nem csupán szórakozás, hanem kiváló fizikai aktivitás, amely egyenletes terhelést nyújt szervezetünk minden részének.

Boldogan fejlődni

A tánc több képességünkre hat egyszerre, igénybe veszi kondicionális és koordinációs képességünket, teszi mindezt úgy, hogy észre sem vesszük.

Állóképesség

Kondicionális képességeink körül leginkább a hosszú távú terheléssel szembeni ellenálló képességünket veszi igénybe a rendszeres táncóra.

Sikerekben gazdagok

Önbizalom és sikerélmény - a figurák sikeres elsajátításával és begyakorlásával, sikerélményhez juttatjuk magunkat, ami növeli az önbizalmat, csökkenti a stresszt.

Szociális kapcsolatok

A tánc és a tánc által nyújtott lehetőség a kapcsolatteremtésre, kölcsönös figyelemre jótékonyan hat az elmagányosodás és a depresszió megelőzésére.

A Tánc mint sport

A tánc nem csupán szórakozás, hanem kiváló fizikai aktivitás, amely egyenletes terhelést nyújt szervezetünk minden részének.

A WHO (egészségügyi világszervezet) megfogalmazása szerint „az egészség nem csupán a betegség hiánya, hanem a testi, lelki és szociális jóllét állapota.” A tánc hat a fizikumunkra, a mentális állapotunkra és a társas kapcsolatainkra egyaránt.

A tánc több képességünkre hat egyszerre, igénybe veszi kondicionális és koordinációs képességünket egyaránt, teszi mindet úgy, hogy szinte észre sem vesszük. De mi is zajlik mozgató szervrendszerünkben miközben mi a parketten ropjuk?

Törzsizomzat erősítése A tánchoz elengedhetetlen a helyes testtartás, emellett az izmok rugalmasság és az ízület mozgékonysága. A táncóra részét képezi az izoláció, amikor mélyen elhelyezkedő izmaik munkára bírásával mozdítjuk el felsőtestünket vagy csípőnket az oktató által megadott irányba. Ezek elsőre szokatlanok, idegenek lehetnek, de kitartó gyakorlással könnyedén rábírhatjuk testünket, hogy a megfelelő irányba mozduljon. Izolációs gyakorlatok során megfeszítjük, majd ellazítjuk a gerincfeszítő izomzat különböző szakaszait, megdolgoztatjuk a lapockazáró és a törzs hajlításáért felelős izmainkat.

Izomtudat az izolációs gyakorlatok minél magasabb szintű elsajátításával egyre jobban uralni tudjuk izomrendszerünket. Testünk pontosabban hajtja végre az általunk elképzelt mozdulatokat. Ehhez elengedhetetlen a rendszeres ismétlés és nyújtás. Egy új mozdulat tanulását először nagyobb mozgásterjedelemben kezdjük el, majd egyre kisebb és precízebb végrehajtásra utasítjuk testünket.

Tarttartás Segít kialakítani az egészséges testtartást. Tánc közben folyamatosan törekszünk a helyes tartás fenntartására, hiszen nem lehet fenntartani a partnerek által kialakított keretet tónusos izomzat nélkül. Ez a testhelyzet elősegíti, hogy megelőzzük a porckorongsérv kialakulását.

Az alsó végtag fejlődése Tánc közben folyamatosan terhelést kapnak a láb izmai és a farizom. Megerősödnek a boka és térd körüli izmok, amik segítenek a szalagok munkáját.

Állóképesség Kondicionális képességeink körül leginkább a hosszú távú terheléssel szembeni ellenálló képességünket veszi igénybe a rendszeres táncóra vagy esetleg egy buli, ahogy akisebb megszakításokkal akár 5-8 órát is végigcsinálnak a táncosok. Mi kell ennél több, úgy fejlődni, hogy közben nem nehéz? Jótékony hatást fejt ki a szív- és érrendszerre, javul az oxigénfelvevő képesség és hosszú távú táncgyakorlással alacsonyabb nyugalmi pulzust érhetünk el.

Koordináció Bizonyított tény, hogy akik táncolnak jobban tájékozódnak térbe, hiszen a táncparketten rengeteg dologra kell egy időben koncentrálni. Figyelni kell a ritmusra, az egyensúlyra, saját partnerünkre és más táncosokra egyaránt.

Csontritkulás A tánc hozzájárul ahhoz, hogy a szervezetünkbe jutó kalcium, minél hatékonyabban beépüljön csontjainkba, így előzve meg a mészhiányos állapot vagy hétköznapi nevén a csontritkulás kialakulását. tehát, ha nap, mint nap táncra perdülünk, nagyban hozzájárulunk csontjaink egészségének megőrzéséhez.

Mentális fittség, szociális kapcsolatok

A figurák sikeres elsajátításával és begyakorlásával, sikerélményhez juttatjuk magunkat, ami növeli az önbizalmat.

A ritmusos mozgások végzésekor, amilyen a tánc is fokozott endorfintermelés, köznyelvben örömhormon lép fel. Ezáltal fontos szerepet játszik a depresszió kialakulásának megakadályozásában, illetve a kialakult tünetek enyhítésében. A tánc segít lelassítani a szervezetünkben az öregedés által kiváltott folyamatokat. Kutatások bizonyítják, ha memóriánk heti rendszerességgel kihívások el van állítva, akkor lassulnak a demencia okozta leépülő folyamatok. A tánc kreativitása, bizonyítottan nagy hatással van az agyra. Ez által olyan betegségek meglétekor is nagy segítséget jelenthet a tünetek enyhítésében, mint az Alzheimer- és Parkinson-kór valamint a Sclerosis Multiplex.

A szociális kapcsolatok kialakításában is segít a tánc, azaz a társastánc. Ez egy társas mozgásforma, ahol lehetőségünk nyílik újabb és újabb emberek megismerésére. A táncórákon a folyamatos párcserével mindig egy újabb partnert ismerhetünk meg. Nagyon sok helyen tapasztalható, hogy a kis táncközösségek kis idő elteltével baráti társasággá alakulnak, és együtt látogatják a workshopokat és fesztiválokat, ahol újabb lehetőség nyílik az ismerkedésre. Az ilyenfajta kapcsolatteremtés jótékonyan hat az elmagányosodás és a depresszió megelőzésére.

Tánc és a nyújtás

A tánc tanulásának folyamatában nagyon fontos szerepet játszik a nyújtás vagy streching.
Tanulás közben

Az izolációs gyakorlatok kivitelezésénél fontos, hogy dinamikusan nyújtsuk izmainkat és ízületeinket, az egyre pontosabb és aprólékosabb kivitelezés érdekében. Ilyenkor rendkívül fontos, hogy ne végezzünk hirtelen mozdulatokat, hanem egyenletesen végezzük a strechinget, a tanárok utasítása szerint.

Tánc végeztével

Ilyenkor nem arra gondolunk, hogy minden egyes partner után szükséges a nyújtás, de az óra, illetve a buli végén elengedhetetlen, hogy fáradt izmainkat egy kis nyújtással megpihentessük. A levezetésnek ez egy statikus formája, amikor utánmozgás nélkül hajtjuk végre elsősorban törzs-, láb és farizmaink nyújtását.

Vélemény

Van egy ízig-vérig a táncnak élő, táncban élő Bálint nevezetű fiatalember, tele lelkesedéssel, hatalmas szaktudással a tánc terén, jó pedagógiai érzékkel megáldva, akiből süt a szeretet.

Kedves, Aki olvasod! A száraz tények: van egy terem, van egy oktató, vannak segítők, szól a zene, s megtanítanak táncolni. Ettől senki nem kap kedvet itt táncolni. DE, amit kapsz: van egy barátságos hangulatú házikó, benne egyik szoba táncolásra nagyon szépen kialakítva. Van egy ízig-vérig a táncnak élő, táncban élő Bálint nevezetű fiatalember, tele lelkesedéssel, hatalmas szaktudással a tánc terén, jó pedagógiai érzékkel megáldva, akiből süt a szeretet. Kedves, figyelmes, maximálisan figyel mindenkire. Észre sem veszed, és az egész órát végigmosolygod, annyira magával ragad ez az életöröm, miközben megtanulsz táncolni. Mindegy, hogy a párod nem tud, nem akar veled jönni, mert ő nem szeret táncolni. Nyugodtan jöhetsz egyedül is, mert a fent említett figyelmesség még arra is kiterjed, hogy segítőket szervez be, így mindig mindenkinek van párja az órán. A segítők (Bálinthoz hasonlóan) végtelen kedves fiatalok. És az sem baj, ha hozzám hasonlóan, Te magad már csak lélekben vagy fiatal. Itt a kor nem számít. Az itt élő hangulat ilyen kicsinyes dolgokat eltöröl.

De nekem nem kell hinni! Keresd meg Bálintot, próbálj részt venni az egyik óráján! A fentiekre magadtól is rá fogsz jönni! :-)

Kajári Márta

További vélemények

Hírlevél feliratkozás

Szeretnél naprakész lenni, tippeket kapni? Iratkozz fel a hírlevelünkre, értesülj elsőként a Vagabundo eseményekről, workshopokról és a hamarosan induló tanfolyamokról. A csoportjainknak természetesen küldünk egyéb tippeket és know-howt is, ezeket az információkat a megfelelő Facebook csoportokban keresd. :)